Cercetarile au demonstrat ca cea mai mare productivitate si cea mai mica oboseala, se constata atunci cand incaperile sunt iluminate cu lumina naturala, care patrunde prin ferestre.

Iata 3 recomandari de care este bine sa tinem cont, in ceea ce priveste amplasarea ferestrelor in unitatile de invatamant:

  1. Orientarea ferestrelor spre punctele cardinale, in momentul in care realizam o constructie este extrem de importanta. In toate zonele climaterice, orientarea spre sud si sud-est a ferestrelor tuturor incaperilor, afara de bucatarie, este cea mai indicata. Atunci cand ferestrele sunt orientate optim, incaperile sunt suficient de insorite, iar aerul nu se supraincalzeste. Daca ferestrele sunt orientate spre vest si sud-vest atunci in jumatatea a doua a zilei (primavara, toamna) razele solare patrund abundent si insoresc indelungat incaperile, creand conditii nefavorabile de microclima, care influenteaza negativ procesul de termoreglare, a muncii vizuale, a capacitatii de munca.
  2.  Ferestrele trebuie sa aiba o forma dreptunghiulara, partea superioara sa fie cat mai sus catre tavan, inaltimea pervazului de jos al ferestrei trebuie sa le asigure copiilor posibilitatea de a-si indrepta privirea intr-un punct indepartat din spatiul extern, cu scopul de a permite odihna ochilor. In institutiile prescolare pervazul de jos al ferestrelor se stabileste la o inaltime de 50-60 cm, iar in scoli – de 70-80 cm.
  3. Pentru a asigura un iluminat suficient, adancimea camerelor trebuie sa nu depaseasca de 2 ori distanta de la podea pana la pervazul de sus al ferestrei. In acest caz, din punctul cel mai indepartat, de la peretele cu ferestre se vede bolta cereasca. Daca adancimea incaperilor este mai mare de 6-6,5 m, este necesar ca ferestrele sa fie plasate bilateral.